لقب «باب الحوائج» امام کاظم (ع) نشانه اهمیت گره گشایی از کار مردم است
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۷۶۳۷۶
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام و المسلمین سیدحمید میرباقری که در مراسم سالروز میلاد امام موسی بن جعفر (ع) در حرم مطهر دختر آن امام همام سخن می گفت با بیان این که حاکمان بنی عباس به فضائل و کمالات امامان شیعه معترف بودند اظهار کرد: از هارون الرشید و دیگر خلفای عباسی نقل شده که بارها به فضائل امام موسی بن جعفر (ع) و برخی دیگر از امامان شیعه اعتراف کرده و آنان را حجت های حقیقی خدا در زمین دانسته اند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: البته ممکن است این سؤال پیش بیاید که پس چرا آنان خرقه خلافت از تن به در نکردند و منصب حُکمرانی را به امامان شیعه تحویل ندادند که باید پاسخ این سؤال را در طمع به دنیا و ماندن در قدرت دانست.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که رفتار امام کاظم (ع)، فطرت ها را به خود جذب می کرد ادامه داد: امامان ما تمام تلاش خود را برای حفظ دین به خرج دادند و باید گفت اگر مصائب و غصه های اهل بیت (ع) نمی بود، امروز دین حقیقی به ما نرسیده بود.
وی سپس به روایتی از امام باقر علیه السلام توجه داد و گفت: حضرت در این روایت، ولایت را رکن اصلی خیمه دین بر می شمرند، چراکه اگر ولایت نبود بقیه واجبات هم از بین می رفت.
میرباقری در عین حال به برخی القاب امام موسی بن جعفر (ع) اشاره و خاطرنشان کرد: کاظم یکی از معروف ترین القاب حضرت و به معنای فروبرنده خشم و غضب است، تا آن جا که حضرتش حتی با زندان بانان خود نیز با وجود انواع آزار و اذیت، مهربان و دلسوز بودند و حتی به افرادی که به ایشان ناسزا هم می گفتند خوبی می کردند.
وی اضافه کرد: در تاریخ نقل است که آن حضرت را از این زندان به آن زندان می فرستادند، چراکه زندان بانان جذب رفتار ایشان می شدند و زیر بار کشتن ایشان نمی رفتند.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ائمه معصومین (ع) بدون برخورداری از حکومت در دل های مردم ماندگار شدند یادآور شد: رفتار امامان معصوم (ع) بر مبنای حق و حقیقت بود و همین امر افراد را به دین جذب می کرد.
میرباقری همچنین به لقب «باب الحوائج» امام موسی بن جعفر (ع) توجه داد و گفت: گره گشایی حضرت از کار مردم چه در زمان حیات و چه پس از شهادت، یکی از ویژگی های مهم رفتاری ایشان بود، ضمن این که این رفتار را به شاگردان خود نیز آموختند و از آنان می خواستند تا گره گشای کار مردم باشند.
وی اذعان کرد: بر همین اساس است که حضرت به برخی یارانش می فرمود در دستگاه حکومت ظلم نمانند، اما در عین حال به برخی دیگر مانند علی بن یقطین دستور می دادند تا با ماندن در دستگاه، مایه عزت شیعیان و گره گُشای کار آنان باشند.
استاد حوزه علمیه قم همچنین بیان داشت: امام موسی بن جعفر (ع) بر اساس این گره گشایی علی بن یقطین از کار مردم به وی می فرمودند من سه مورد را برای تو ضمانت می کنم که آن سه مورد، زندان نرفتن، کشته نشدن به دست ظالمان و فقیر نشدن است و بعید نیست که این امر به صورت عمومی و درباره همه گره گشایان از کار مردم، صدق کند.
انتهای پیام/2258
منبع: فارس
کلیدواژه: امام قم دین باب الحوائج امام موسی بن جعفر کار مردم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۷۶۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتخابات مهمترین نماد مردمسالاری دینی است
رضا رحیمپور در گفتوگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه جمهوری به این معنی است که حکومت دارای پشتوانه مردمی بوده و مراجعه به آرای مردم در این نظام وجود دارد، افزود: لازمه تقویت نظام جمهوری این است که مردم بیش از پیش در صحنههای مختلف حضور داشته باشند و این بدان معنی است که مردم به سرنوشت خود اهمیت داده و حاکمیت نیز این زمینه را برای آحاد مردم در راستای تعیین سرنوشت خود فراهم کند.
رحیمپور با تاکید بر اینکه یکی از المانهای مهم مشارکت مردم یا به عبارتی مردمسالاری و دموکراسی، بحث انتخابات است، اظهار کرد: این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که در عرصه انتخابات مردم به جمهوریت معنی بخشیده و خود را در سرنوشتشان دخیل دانسته و در این عرصه به طور غیرمستقیم در تصمیمسازیها و تصمیمگیریها مشارکت میکنند.
وی با بیان اینکه بیتردید در همه جوامعی که ساختار جمهوریت دارند، نمیتوان به همه آحاد مردم به دلیل وجود محدودیت، مسؤولیتی سپرد، ادامه داد: راهکار منطقی مشارکت و دخالت مردم در بحث حکمرانی و قانونگذاری، بحث انتخابات است. مردم در انتخابات از جانب خودشان نمایندگانی انتخاب کرده و به آنها در بحث مقررات، قواعد اجتماعی و همه معاهدات بینالمللی وکالت میدهند تا از جانب آنها نمایندگی کنند.
دبیر حزب موتلفه اسلامی استان زنجان با یادآوری اینکه با توجه به اهمیت انتخابات، همه آحاد مردم باید این تکلیف را بر خود بدانند که از این حق قانونی خود استفاده کنند، تصریح کرد: حضور نیافتن در این عرصه و بیتفاوت بودن به این موضوع مهم، در درجه اول ظلم به خود است و در ثانی حقوق شهروندی را زیر پا میگذاریم.
رحیمپور، بالاترین ارزش جمهوریت نظام کشور را برخورداری از پشتوانه اسلامی آن دانست و خاطرنشان کرد: این بدان معنی است که علاوه بر آرای مردم و مردمسالاری، بحث اسلامیت و مشروعیت این نظام مطرح است.
وی با یادآوری اینکه شاکله نظام این است که با کمک خود مردم به سمت گفتمانهای انقلاب که همان عدالت به عنوان مهمترین پایه و اساس نظام است، حرکت کند، عنوان کرد: در این راه همه مردم باید مشارکت داشته باشند که یکی از راههای مشارکت مردم این است که نمایندگان را به خوبی انتخاب کنند.
دبیر حزب موتلفه اسلامی استان زنجان با یادآوری اینکه در آستانه دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم، اضافه کرد: دور اول این انتخابات در اسفندماه سال گذشته و باوجود همه ترفندها و توطئههای دشمنان، با شکوه هر چه تمامتر برگزار شد، لذا برای تکمیل این مشارکت در استان زنجان مردم باید در دو حوزه انتخابیه زنجان و طارم و خدابنده دوباره پای کار بیایند تا دور دوم نیز همانند دور اول باشکوه برگزار شود.
رحیمپور با تاکید بر اینکه نماینده اصلح از دو جنبه خصوصیات فردی و از جنبه تخصص فرد حائز اهمیت است، متذکر شد: نماینده مجلس باید سلامت نفس داشته و آلوده به برخی مسائل از جمله مباحث اقتصادی نباشد. همچنین نماینده باید حائز تعهدات فردی و اخلاقی باشد.
وی یادآور شد: علاوه بر این، نماینده باید تخصص لازم را برای ورود به مجلس که کرسی بسیار حساسی است، عهدهدار خواهد بود؛ چرا که ساختار دو قوه قضائیه و مجریه از قوه مقننه استخراج میشود و به تعبیر امام راحل این قوه در رأس امور قرار دارد.
کد خبر 6094873