Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: در زمان ولایت «امام باقر (ع)» حدود ۷۰ هزار حدیث از «امام باقر (ع)» مطرح، حفظ و ثبت شد که بسیاری از آن احادیث توسط شاگردانی که این امام بزرگوار تربیت کرده بودند برای ماندگاری مکتوب و ثبت شد.

حجت‌الاسلام کاظم بهرام در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون تاثیر واقعه کربلا بر «امام باقر (ع)» گفت: هنگامی که «امام باقر (ع)» فرزندی ۴ ساله بودند در حادثه کربلا حضور داشتند ایشان فرزند «امام سجاد (ع)» هستند و در آنجا فجایع کربلا را از نزدیک دیدند این امام بزرگوار به عنوان یکی از شاهدان صحنه‌های سخت حادثه کربلا به بیان رویداد‌های شکل گرفته در شام با «اهل بیت (ع)» همواره برای مردم سخن می‌گفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

***روایت «امام باقر (ع)» از بی رحمی دشمنان 

وی در همین راستا ادامه داد: «امام باقر (ع)» در مورد اتفاقاتی که در شام رخ داد بیان فرمودند: هنگامی که به دروازه شام رسیدیم توسط مردم سنگباران و آتش باران شدیم و این برای «اهل بیت (ع)» که به عنوان فرزندان «پیامبر اکرم (ص)» بوند بسیار سخت بود، من به همراه مادرم سوار بر شتر بودیم و مادرم سعی می‌کرد مرا از تیررس سنگ‌هایی که مردم می‌انداختند دور کند حتی در این شرایط پدرم «امام سجاد (ع)» نیز که جلوتر از ما حرکت می‌کردند تلاش داشتند بدن خود را سپری برای خانواده‌ خود قرار دهند، اما این هجوم و برخورده مردم سبب شد که شتری که بر آن سوار بودیم رمیده و در آستانه زمین خوردن قرار گرفت این بی حرمتی سبب ناراحتی فراوان «امام سجاد (ع)» شد.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه مطالب و گفت‌وگوهای مذهبی اینجا کلیک کنید

***دوران امامت 

بهرام به دوران امامت «امام باقر (ع)» اشاره و بیان کرد: زمانی که «امام باقر (ع)» به ولایت رسیدند زمان انحلال و انقراض حکومت حاکمان بنی امیه و در عین حال روی کار آمدن بنی عباس بود لذا ضعف مدیریت فراوانی در این مدت زمان ایجاد شد و «امام باقر (ع)» نیز از این ظرفیت ایجاد شده استفاده کردند، فرصتی که امروزه از آن با نام آنارشیست بنی مروان یاد می‌شود زمینه ساز مقابله فرهنگی و علمی با دشمنان شد بدین ترتیب «امام باقر (ع)» به تفسیر و نشر و نقل احادیث از «پیامبر اکرم (ص)» و سایر «ائمه معصومین (ع)» پرداختند و توانستند ابعاد اسلام ناب محمدی را بار دیگر به جامعه یادآوری کنند. تمامی این احادیث و روایات تاریخی در کتاب بحارالانوار به خوبی مطرح شده در عین حال بسیاری از روایت‌هایی که اکنون به دست ما رسیده همگی از جمله احادیثی است که از سوی «امام باقر (ع)» و «امام صادق (ع)» یادآوری و بیان شده است.

وی با اشاره به تحولات در دوران امامت «امام باقر (ع)» بیان کرد: در حقیقت با امامت «امام باقر (ع)» به بازتولید مکتب اسلام ناب محمدی دست یافتیم که استمرار آن در دوره امامت «امام صادق (ع)» به اجرا گذاشته شد.

*** دستاورد‌های دوران ولایت «امام باقر (ع)»

این کارشناس علوم قرآنی به رویکرد‌ها و دستاورد‌های دوران ولایت «امام باقر (ع)» اشاره و ابراز کرد: در زمان ولایت «امام باقر (ع)» حدود ۷۰ هزار حدیث از «امام باقر (ع)» مطرح، حفظ و ثبت شد که بسیاری از آن احادیث توسط شاگردانی که این امام بزرگوار تربیت کرده بودند برای ماندگاری مکتوب و ثبت شد در عین حال برخی از شاگردان «امام محمد باقر (ع)» این روایت‌ها را به حافظه سپردند بدین ترتیب روایتی که امروز به دست ما رسیده مراحل و رویداد‌های فراوانی را طی کرده و تلاش «ائمه معصومین (ع)» و خون دل آنان را برای ثبت در تاریخ را در بر داشته است.

بهرام رویکرد‌های سیاسی در دوران ولایت «امام باقر (ع)» را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: حکومت بنی عباس زمانی پایه‌ریزی می‌شد که زمان آغاز انقراض بنی امیه رقم خورده بود این بهترین زمانی بود که امام از آن با تدبیر بهره برداری کرد و به تبیین حاکمیت دین اسلام به دست صالحان اقدام کرد.

وی در همین راستا بیان کرد: زمان ولایت «امام باقر (ع)» آغاز شکل گیری برخی از فرقه‌ها و نهضت‌های اسلامی بود، اما «امام باقر (ع)» تمام تلاش خود را برای معرفی مکتب شیعه و اسلام ناب محمدی کردند و درعین حال با تبیین و بیان ابعاد و رویکرد‌ها همچنین فلسفه برخی از این نهضت‌ها تلاش کرده تا واقعیت تفکرات خوابیده پشت آنان را به جامعه معرفی کند بدین ترتیب «امام باقر (ع)» در فضایی اندیشه ورزی بدون درگیری و مجادله حقیقت این فرقه‌ها را مشخص می‌کردند.

***تلاش‌های «امام باقر (ع)» برای حفظ اسلام ناب محمدی

این کارشناس علوم قرآنی با اشاره به تلاش‌های «امام باقر (ع)» برای حفظ اسلام ناب محمدی تأکید کرد: بازتولید آموزه‌های دینی که مردم مدت‌ها از آن فاصله گرفته بودند این بار توسط «امام باقر (ع)» احیا شد اگر امروز ما شاهد پیشرفت و توسعه در علومی مثل علم طبیعی، ریاضیات و فلسفه هستیم همگی برگرفته از پایه علومی است که «امام باقر (ع)» و «امام صادق (ع)» هر دو توسط شاگردان خود در سراسر دنیا گسترش دادند، به همین منظور «امام باقر (ع)» را شکافنده علوم می‌نامند.

وی به شهادت «امام باقر (ع)» اشاره و ابراز کرد: پس از حادثه کربلا هیچ یک از حکام جرات رویارویی با «ائمه اطهار (ع)»را به صورت مستقیم نداشتند لذا آنان با توطئه به مسموم کردن بسیاری از «ائمه اطهار (ع)» از جمله «امام باقر (ع)» پرداختند.

بهرام به رویکرد «ائمه معصومین (ع)» در مقابله با دشمنان اشاره و تاکید کرد: هر یک از «ائمه اطهار (ع)» متناسب با نیاز سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه آن زمان اقدام به اجرای ولایت کردند در زمانه «امام باقر (ع)» نیز اندیشه‌ها و فرقه‌های جدیدی پا به جامعه گذاشته بودند و این‌ها از سوی حاکمان وقت برای ایجاد فتنه بین مردم و انحراف افکار عمومی در جهت اجرای مقاصد نادرست و ظالمانه خود توسعه داده می‌شدند و به نوعی از شکل‌گیری فرقه‌ها حمایت می‌شد، اما «امام باقر (ع)» با علم و توانایی خود و با اتکا به استدلال‌هایی که بر گرفته از قرآن کریم و ادغام شده با آموزه‌های اصول دینی و اعتقادی بود به مبارزه با فرقه‌های نوپا پرداختند، این امام بزرگوار تلاش کردند تا در مقابل مقابل تضارب آرا در عصر خود از انحراف جامعه اسلامی جلوگیری کنند و در این زمینه بسیار موفق عمل کردند.

***وصیت «امام باقر (ع)»

این کارشناس علوم قرآنی به وصیت «امام باقر (ع)» اشاره و اظهار کرد: هنگامی که «امام باقر (ع)» در بستر بیماری قرار گرفتند برای بستن راه فتنه‌های دشمنان به «امام صادق (ع)» وصیت کردند که پس از شهادت ایشان روضه‌هایی با نام ایشان و در ایام حج در مکه برگزار شود لذا این روضه‌ها در نقاط مختلف که بیشتر محل تجمع حجاج و شیعیان است برگزار می‌شود و مصیبت وارده بر «سیدالشهدا (ع)» را مطرح می‌کند تا نهضت و قیام کربلا یادآوری و نامش همواره زنده باشد و حقایقی که بر مسلمانان در طی سال‌ها ظلم و جور برخی از حاکمان رخ داده فراموش نشود.

بهرام پیرامون ضرورت الگوبرداری از زندگی «ائمه معصومین (ع)» خاطرنشان کرد: این روز‌ها علاوه بر یادآوری تاریخ و رویداد‌های گذشته بر «ائمه معصومین (ع)» جنبه‌های دیگری نیز در بر داشته و آن آموزش نسل‌های جدید برای توجه به رویداد‌های تاریخی و حقایقی است که به منظور نجات اسلام و مسلمین رخ داد‌ه، همانگونه که «امام خمینی (ره)» فرمودند: هرچه ما داریم از محرم و صفر است درس‌هایی که در قیام عاشورا وجود دارد در حقیقت بیانگر بسیاری از رویداد‌ها و حقایق جامعه انسانی است که باید به آن توجه ویژه داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار مذهبی شهادت امام باقر ع

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار مذهبی شهادت امام باقر ع کارشناس علوم قرآنی امام بزرگوار اسلام ناب محمدی ائمه معصومین امام باقر امام صادق رویداد ها ثبت شد فرقه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۴۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه رقم زدند / امام صادق(ع) منظومه جامع فکر تمدنی اسلامی را ارائه کردند

آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور، صبح امروز در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره علامه حلی(ع) در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه قم با گرامیداشت روز معلم و یاده خاطره شهید آیت الله مطهری، اساتید را پایه رشد علمی و توسعه و پیشرفت خواند.

وی با تقدیر از عملیات وعده صادق و تسلیت سالرز شهادت امام صادق(ع) تصریح کرد: امام صادق(ع) یک نقطه عطف و تحول بزرگ علمی و فرهنگی و سیاسی در جهان بودند و جایگاه آن حضرت کاملا ممتاز و ویژه است.

آیت الله اعرافی به کتاب ۲۲ جلدی مسند الامام الصادق(ع) اثر مرحوم آیت الله حاج شیخ عزیزالله عطارودی(ره) اشاره کرد و گفت: مرحوم عطارودی احادیث موجود و باقی مانده از تراث امام صادق(ع) را جمع آوری کرده که به حدود ۴۰ هزار متن حدیثی و روایی از حضرت می رسد.

به گفته مدیر حوزه های علمیه کشور ثبت و ضبط ۲۱ هزار و ۴۴ راوی و شاگرد امام صادق(ع) نشان می دهد که عدد ۴ هزار شاگرد عدد بی ربطی نیست و حدود ۴۰ هزار حدیث و بیش از ۲۲ هزار راوی در مقیاس آن زمان فوق العاده بزرگ است و نشان می دهد که امام صادق(ع) چه جایگاه و تاثیر گذاری داشته اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر حدود ۲۰ هزار حدیث امام باقر(ع) را به حدود ۴۰ هزار حدیث امام صادق(ع) اضافه کنید قریب ۶۰ هزار روایت و حدیث از صادقین(ع) در دست ماست و تقریباً نیمی از تراث حدیثی ماست و این دو امام بزرگوار بیش از نیمی از تراث روایی و حدیثی ما را افاضه فرموده اند.

به گفته آیت الله اعرافی معارف صادقین(ع) و به ویژه امام صادق(ع) از لحاظ شمول و استیعاب یعنی نسبت به تمام شاکله اندیشه دینی در رتبه اول است.

مدیر حوزه های علمیه کشور یادآور شد: امامین صادقین(ع) به ویژه امام صادق(ع) منظومه جامع فکر تمدنی اسلامی با قرائت خاندان پیامبر(ص) را ارائه کردند. البته ما ائمه اطهار(ع) را نور واحد می دانیم و اگر تفاضلی هم بیان می شود آسیبی به آن نور واحد نمی زند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که امام صادق(ع) هم در میدان مواجهه با الحاد و اندیشه ها و فرق انحرافی بودند و هم در برابر کانون های سیاسی منحرف ایستادند و یک ساماندهی فرا زمانی را انجام دادند.

آیت الله اعرافی بر این نکته هم تاکید کرد که همه مدیون تراث عظیم امام صادق(ع) هستند و حوزه های علمیه به طور ویژه این منظومه را صیانت کنند و بازسازی متناسب با هر عصر و زمان را انجام دهند.

مدیر حوزه های علمیه کشور با تاکید بر این که حوزه علمیه قم در ۱۰۰ سال اخیر و به ویژه بعد از نهضت و انقلاب امام(ره) پرچمداری جامعی از مکتب امام صادق(ع) انجام داده است، تصریح کرد: امام خمینی(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه رقم زد.

دیگر خبرها

  • گزیده خطبه های ائمه جمعه کهگیلویه و بویراحمد
  • آمریکا بزرگترین طاغوت جهان است
  • ردپای انگلیسی‌ها در حدیث امام صادق (ع)/ ساخته‌های ذهنی یک منبری
  • دشمن در جنگ اقتصادی با مقاومت مردم نتوانسته کاری از پیش ببرد
  • واکنش ائمه جمعه به برخورد مقامات غربی با تجمع دانشجویان
  • امام خمینی(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه قم رقم زد
  • امام صادق (ع) شاکله اندیشه دینی را بنا نهاد
  • امام(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه رقم زدند / امام صادق(ع) منظومه جامع فکر تمدنی اسلامی را ارائه کردند
  • هفته بیست و پنجم لیگ برتر| تساوی یک نیمه‌ای پرسپولیس و سپاهان
  • تساوی تراکتور و استقلال در ایستگاه بیست و پنجم