چرا امام به منتظری لقب سادهلوح داد؟ / قائم مقامی که حامی درجه اول منافقین و لیبرالها شد
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۸۸۱۷۱
آیت الله منتظری بعد از عزل از قائم مقامی رهبری کاملاً از خط انقلاب فاصله گرفت تا حدی که به طرفدار پروپاقرص منافقین و لیبرال ها تبدیل شد، جریانهای که در زمانهای نه چندان دور منتظری از مخالفان درجه یک آنها بود.
گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو- محمدحسین طارمی؛ آیتالله حسینعلی منتظری در سال ۱۳۰۱ در نجف آباد اصفهان به دنیا آمد، پدرش حاج علی کشاورز سادهای بود که در کنار کار روزانهاش با کتاب و کتابخانه دمساز، و معلم اخلاق و مدرس قرآن بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
منتظری در سال ۱۳۰۱ در نجف آباد اصفهان به دنیا آمد، پدرش حاج علی کشاورز سادهای بود که در کنار کار روزانهاش با کتاب و کتابخانه دمساز، و معلم اخلاق و مدرس قرآن بود. منتظری از هفت سالگی آموختن را با ادبیات فارسی و سپس صرف و نحو عربی آغاز کرد، و در سن ۱۲ سالگی به حوزه علمیه اصفهان وارد شده و در سن ۱۹ سالگی اصفهان را برای ادامه تحصیل ترک کرد و به قم آمد.
پس از رحلت سید حسین طباطبایی بروجردی (در سال ۱۳۴۰ خورشیدی) نظر بسیاری از بزرگان و اساتید حوزهٔ علمیه متوجه چند نفر از علما از جمله سید محمدرضا گلپایگانی،سید محمد صادق روحانی ومحمدکاظم شریعتمداری، شهابالدین مرعشی نجفی و امام خمینی(ره) شد. از جمله منتظری و شهید مطهری قائل به اعلمیت امام خمینی بوده و زعامت وی را به صلاح اسلام و مسلمین تشخیص دادند.
حمایت آیتالله منتظری از امام باعث شد در تیر ماه 1354، تبعید شده و در نهایت از تبعیدگاه روانه زندان شود. ابتدا او را به بازداشتگاه کمیته مشترک تهران بردند و فردای آن روز روانه زندان اوین شد. وی پس از تحمل شکنجههای روحی و روانی فراوان همراه با آیت الله طالقانی در هشتم آبیان 1357 از زندان آزاد شد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، منتظری ریاست خبرگان قانون اساسی جمهوری اسلامی را بر عهده پرفت و در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی نقش مهمی ایفا کرد. وی از عوامل کلیدی گنجاندن اصل ولایت فقیه در قانون اساسی به شمار میرود.
منتظری، وصی تام الاختیار امام
منتظری از مبارزان برجسته دوران مبارزات ضد رژیم شاه بود. وی از شاگردان خاص امام محسوب میگردید. منتظری به علت تحمل شکنجهها و تبعیدهای فراوان در میانت مبارزان از جایگاه والایی برخوردار بود.منتظری با فوت آیت الله طالقانی و حکم امام خمینی، به عنوان امام جمعه تهران برگزیده میشود.
در سال 1362 مجلس خبرگان بهرغم موافق نبودن امام، منتظری را به عنوان قائم مقام رهبری معرفی کردند. وی بعد از قائم مقامی بخش زیادی از اختیارات حکومت و اداره کشور را به دست میگیرد.
نظریه پرداز «ولایتفقیه» در آزمون «ولایت»
سید هادی هاشمی داماد آیتالله منتظری مسئول بیت و دفتر وی نیز بود. یکی از موثرترین افراد در بیت آیتالله منتظری، سید مهدی هاشمی، برادر سید هادی هاشمی بود که از طریق وی به بیت منتظری نفوذ داشت. شواهد نشان میداد قبل از انقلاب، آیتالله شمسآبادی از روحانیون سرشناس اصفهان به دست باند مهدی هاشمی به قتل رسیدهاند. و همچنین مدارکی دال بر همکاری مهدی هاشمی با ساواک به دست آمد که همه اینهها ضرورت رسیدگی به اعمال وی را نشان میداد؛ اما منتظری از آن جایی که اطمینان 100 در صد داشت، از دستگیری وی ممانعت میکرد.
امام بارها از منتظری خواست تا به حمایت از مهدی هاشمی و منافقین دست بردارد و به صراحت در نامه خود به ایشان در خصوص باند مهدی هاشمی و منافقین هشدار میدهد. اما منتظری هیچ توجهی به سخنان امام و استاد خود نکرد باز به حمایت از مهدی هاشمی ادامه داد.
امام در پیامی دیگر باز هم به وی تذکراتی را گوشزد کردند: «باید بدانید که تبهکاران و جنایتپیشگان پیش از هر کس چشم طمع به شما دوختهاند و با اشخاص منحرف نفوذی در بیوت شما به چهرههای صد در صد اسلامنی و انقلابی ممکن است خداینکرده، فاجعه به بار آورند... در امور مهمه با کارشناسان مشورت کنید و جانب احتیاط را مراعات نمایید.»
این تذکر نیز مانند تذکرات قبلی منتظری را متقاعد نکرد. امام باز هم مدارا کرد، چون از یکسو کنار گذاشتن منتظری آسیبهای فراوانی را به النقلاب میزد و از طرف دیگر بنای بر جذب حداکثری داشته اما هر چه گذشت نفوذ منافقین و باند مهدی هاشمی بیشتر و بیشتر شد.
ماجرای قائم مقامی
مهمترین سوال در ارتباط با انتخاب آقای منتظری به عنوان قائممقام رهبری این است که آیا امام(ره) در مورد انتخاب ایشان در مجلس خبرگان، مشورت شد یا خیر؟ جواب مسلما منفی است چرا که اولا امام خمینی(ره) به وضوح در نامه 6 فروردین 1368 به آقای منتظری تصریح کرده است که با توجه به سادهلوحی و القا پذیری و نداشتن ظرفیتهای لازم جهت رهبری، از ابتدا با انتخاب وی مخالف بوده است؛ بنا بر این در صورت مشورت مجلس خبرگان با امام، ایشان مخالفت خود را ابراز میکرد که کرد.
اختلافات علنی با امام تا گستاخی آیت الله ساده لوح
پیام تیر ماه 1362 امام خمینی(ره) به مجلس خبرگان و حساسیت ایشان به بیت منتظری را میتوان شروع علنی ماجرا دانست. اما با کمال تاسف باید گفت بدترین واقعه تاریخی آغاز شد که منتظری نه تنها خواسته امام برای تصفیه عناصر منجرف پیشش را اجابت نکرد، بلکه تحت تاثیر ترفندهای پیچیده واسطههای نتفوذی در دفتر خود که «فعال مایشاء» بودند، از باند قدرتطلب منحرف حمایت کرد.
مهدی هاشمی در بازجوییهای خود میگوید: «روز آخری که قصد داشتم خود را به وزارت اطلاعات معرفی کنم، منتظری مرا احضار کرد و گفت حضرت امام(ره) نامهای برای من نوشتهاند و قسمتنی از آن درباره من بود، خواندند. بعد منتظری اضافه کرد که من هم نامهای برای امام(ره) نوشتم و آن قسمتی را که در باره من بود، برایم خواند. بعد گفت: «امام(ره) با نامه خودشان خواب را از چشم من گرفتهاند. من هم نامهای نوشتم که خواب را از امام بگیرد.»
منتظری در این نامه مهدی هاشمی را در عقل، تدبیر، مدیریت و تعهد بهتر از وزیر اطلاعات و فرمانده سپاه دانست و ادامه داد که مهدی هاشمی «فقط بز اخفش نیست و حاضر نیست کورکورانه مهره کسی شود.» آنچه به عقیده منتظری خواب را از چشمان امام میگرفت، مطالبی بود که به تعبیر آقای ریشهری، وزیر وقت اطلاعات قلم از نقل آن شرم دارد. امام فرموده بودند که «نامه منتظری به من کپی نامه مهدی هاشمی به او بود.»
عزل آیتالله تاثیر پذیر
در نهایت در تاریخ 16 فروردین 1368 امام خمینی(ره) در نامهای حکم عزل منتظری را به وی ابلاغ نمودند: «با ذلی پر خون و قلبی شکسته چند کلمهای برایتان مینویسم تا مردم روزی در جریان امر قرار گیرند. شما در نامه اخیرتان نوشتهاید که نظر تو را شرعا بر نظر خودذم مقدم میدانم؛ خدا را در نظر میگیرم و مسائلی را گوشزد میکنم. از آنجا که روشن شده است که شما این کشور و انقلاب اسلامی عزیز مردم مسلمان ایران را پس از من به دست لیبرالها و از کانال آنها به منافقین میسپارید، صلاحیت و مشروعیت رهبری آینده نظام را از دست دادهاید. نامهها و سخنرانیهای منافقین که به وسیله شما از رسانههای گروهی به مردم میرسید؛ ضربات سنگینی بر اسلام و انقلاب زد و موجب خیانتی بزرگ به سربازان گمنام امام زمان(عج) و خونهای پاک شهدای اسلام و انقلاب گردید؛ برای اینکه در قعر جهنم نسوزید خود اعتراف به اشتباه و گناه کنید، شاید خدا کمکتان کند.»
گاهی منتظری به تاثیر پذیری از فشار داخل بیت اعتراف میکرد. در ابتدای دستگیری مهدی هاشمی پس از مقاومت منتظری در برابر دستگاه قضایی و اطلاعاتی در این مورد، وقتی آیتالله جوادی آملی، آیتالله یزدی و حجتالاسلام ناطق نوری به منظور متقاعد کردن او به همراهی با نظام در پیگیری این پرونده، به صراحت گفته بود: «آخر شما شرایط من را درک نمیکنید. من زیر فشار داخل خانه هستم.»
تحلیلهای کهنه دوم خردادی برای انتقام از رهبری
بعد از ارتحال امام خمینی(ره)،مجلس خبرگان آیت الله خامنهای را به عنوان جانشین ایشان معرفی کرد. اما تحلیلهای منتظری در انتخابات دوم خرداد همان چیزی بود که رسانههای خارجی درصدد تئوریزه کردن آن بودند. توصیه منتظری به خاتمی برگرفته از این تحلیل بود که دوم خرداد «نه» به جمهوری اسلامی و مشی عملی ولیفقیه بوده است.
منتظری درست مثل یک عروسک خیمهشب بازی به واسطه همین تحلیلهای القایی بود که در سخنرانی 23 آبان 1376 خود از توصیاش به رئیس جمهور سخن میگوید: «22 میلیون معنایش این است که ما آن را که شما میگویید قبول نداریم.»
منتظری بارها خاتمی را به خاطر کوتاه آمدن در مقابل رهبری محکوم کرد. منتظری به صراحت در مقابل نظام موضع گرفت و آن را حکومت مطلقهای خواند که در دنیا با عنوان حکومتی شکست خورده شناخته میشود. البته باید به این نکته توجه کنیم که این آیتالله همیشه معترض در انتخابات 88 به عنوان پدر معنوی فتنه اعمال و رفتاری از خود نشان داد که به قطع یقین شخصیت تاریکی از خود در تاریخ ایران به یادگار گذاشت.
در نهایت آیتالله حسینعلی منتظری ساعت ۱ بامداد صبح روز یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۸ در سن ۸۷ سالگی درگذشت. ناصر منتظری، یکی از نوادگان منتظری در گفتگو با آسوشیتدپرس گفت که وی در خواب فوت کرده بود. به گفته یکی از فرزندانش او به مرگ طبیعی مرده است.
مراسم تشییع او هم به مجادله و نزاع تبدیل شد. برخی از جریان های چپ از این موضوع سوءاستفاده کردند و مراسم را به شعارهای ضد حکومتی تبدیل کردند.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: منتظری قائم مقام رهبری عزل منتظری آیت الله منتظری امام خمینی ره مجلس خبرگان مهدی هاشمی قائم مقامی امام ره
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۸۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
متن پیام حضرت آیتالله نوی همدانی به اختتامیه همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین.
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم؛
موضوع «جایگاه و موقعیت بانوان» از دیرباز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمین دیدگاههای گوناگونی ارائه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشتهاند. که این موضوع مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشنتر میشود.
در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچ مکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد میشده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند.
که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (ص) رفعت مقام و شأن بالای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرر داشت.
و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصههای جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سالهای نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.
انسانی در میان دو دیوار بلند تحجر و تمدن کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیت و زندان بردگی مدرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افترات. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و به عنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح.
در روزگاری که در تمام فرهنگهای اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوم مطرح بود و تلخی و محرومیت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینیها و آماج تهمتها بود و از هیچ روزنهای بر افق زندگی او روشنایی نمیتابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کران تا کران روشن نمود و ندای عطوفت آمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمد (ص) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.
حضرتش موقعیت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگیها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود این موجود بدیع قرار داده است را گوش زد کرد و آیههایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه کمالات و کرامتهای انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.
«من عمل صالحا من ذکر أو انثی و هو مومن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم بأحسن ما کانوا یعملون»
«ان المسلمین و المسلمات و المومنین والمومنات والقانتین والقانتات والصادقین والصادقات و الصابرین و الصابرات والخاشعین والخاشعات و المتصدقین و المتصدقات والصائمات والحافظین فروجهم والحافظات والذاکرین الله کثیرا و الذاکرات أعد الله لهم مغفرة و اجرا عظیما»
این نمونهای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونهای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته یز به عنوان الگو معرفی میشود:
«ضرب الله مثلاً للذین کفروا امرأت نوح و امرأت لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما فلهم یغنیا عنهما من الله شیئا و قیل ادخلا النار مع الداخلین و ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون إذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین و مریم ابنت عمران التی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات ربها و کتبه و کانت من القانتین»
و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شده است که توصیه میشود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثنا نمود.
امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام میدهد به دین مقدس ما نسبت میدهد در حالی که با این عمل می خواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن میباشد.
در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزارکنندگان این جلسه محترم و به ویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نور مفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و ملتمس دعای خیر میباشم.
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
قم مقدسه
حسین نوری همدانی